Nexans Network Solutions – divisie Euromold (hier verder ‘Euromold’ genoemd) is één van de grootste Europese fabrikanten van kabelaccessoires en verbindingsstukken voor midden- en hoogspanning. Het bedrijf, dat ontstond in 1970, maakt sinds 2001 deel uit van de groep Nexans Network Solutions en heeft vestigingen in Frankrijk (Donchery), Duitsland (Dortmund,Hof) en Engeland (Castleforce). Het hoofdkwartier in Erembodegem telt ongeveer 420 medewerkers, waarvan 200 in de productieafdeling actief zijn.
In Erembodegem vindt de mini-assemblage (‘kitting’) plaats van een breed gamma aan componenten voor het transporteren en opwekken van stroom: connectoren in EPDM-rubber, uitrustingsstukken voor transformatoren, hoogspanningsstukken, connectoren in schuimrubber enz. Het voortdurende streven naar kwaliteit bij Euromold werd in 1992 beloond met het ISO 9001 certificaat. De klanten van Euromold zijn over heel Europa verspreid; naast distributeurs en installateurs vormen nutsbedrijven zoals EDF in Frankrijk een belangrijke doelgroep.
Verschillende bedrijfstoepassingen naast elkaar
In het verleden liet de informatica bij Euromold niet toe om echt efficiënt te werken: verschillende softwaresystemen draaiden naast elkaar draaiden zonder enige vorm van integratie. IMS, een product van Honeywell-Bull, vormde het centrale systeem, omgeven door een reeks andere applicaties voor aankoop, sales orders en de boekhouding.
Het feit dat IMS niet beschikte over een relationele database vormde een ernstige tekortkoming. Toen Honeywell aankondigde dat het product niet langer ondersteund zou worden, besloot het management dan ook dat de tijd gekomen was om op zoek te gaan naar een nieuw systeem. De keuze viel op CrescentOne (dat toen nog ‘Chess’ heette), vandaag een dochterbedrijf van Fujitsu, de derde grootste IT-dienstenleverancier ter wereld.
Bedrijfsprocessen naar de werkvloer
De overgang naar een nieuw systeem bood Euromold de kans om alle bedrijfsprocessen te herdefiniëren. Eddy Van Overstraeten, Application Manager bij Euromold, wijst op het belang van deze voorbereidende fase: “Men kan nooit genoeg aandacht schenken aan de bedrijfsprocessen, en liefst zo vroeg mogelijk in het implementatietraject.” Terwijl vroeger de processen vanuit de burelen werden aangestuurd, wilde het management van Euromold alle processen naar de productievloer brengen.
Van Overstraeten: “Met de ERP-oplossing van CrescentOne wilden wij de medewerkers op de productievloer zelf de processen laten aansturen. Alle medewerkers in het bedrijf moesten rechtstreeks met het systeem werken zodat CrescentOne als centrale backbone kon dienen voor alle informatiestromen in het bedrijf.”
Vier vestigingen op één server
Om de oplossing beheersbaar te houden met het oog op toekomstige upgrades, koos Euromold er bewust voor om zo weinig mogelijk maatwerk te laten ontwikkelen en zo dicht mogelijk bij de standaardoplossing te blijven. Gelukkig bleek CrescentOne als productiepakket bij uitstek al over een rijke standaardfunctionaliteit te beschikken. Op 1 januari 1998 was de kick-off voor de vestigingen Erembodegem en Donchery. Over de jaren heen kende het project echter een sterke uitbreiding: vandaag maken maar liefst vier verschillende Europese vestigingen gebruik van glovia.com. In totaal zo’n 250 gebruikers, en dit alles van op één centrale server. Hiervan werken er 120 in het hoofdkantoor in Erembodegem.
Pionier met nieuwste generatie glovia.com
Euromold was het eerste Belgische bedrijf dat overstapte op GLOVIA G2, dé CrescentOne oplossing van de nieuwste generatie. Dankzij de vernieuwde grafische user interface betekende dit een aanzienlijke verbetering op het niveau van gebruiksgemak.
Ook wat de functionaliteiten betreft heeft Euromold een flinke stap vooruit gezet. Eddy Van Overstraeten: “In één van onze vestigingen hebben wij, bovenop GLOVIA G2 de module Factory Planning geïmplementeerd. Dit betekent een hele verbetering op de werkvloer. In een complexe omgeving met veel machines en hoge productievolumes, kunnen bij de planning van resources en machines fouten optreden die te wijten zijn aan de menselijke factor. Onze planners op de productievloer hebben nu begrepen dat het inzetten van een computer voor Factory Planning veel beter is.”
Bereikbaarheid van gegevens en betere rapportage
Het grote voordeel ten opzichte van vroeger, is dat alle informatie nu in één systeem geïntegreerd is. Een systeem zonder dubbelinvoer van gegevens, dus met minder kans op fouten. En hoe betrouwbaarder de informatie is, hoe meer het management er ook gebruik van maakt om betere beslissingen te nemen. Eddy Van Overstraeten: “Bij ons zijn dubbele data uit den boze. Alle gegevens mogen slechts in één enkel systeem aanwezig zijn. Dit is de enige manier om correcte informatie uit het systeem te halen.”
Management rapportage speelt dan ook een cruciale rol in alle afdelingen van Euromold. Van financiën, over verkoop tot engineering en productieopvolging: alle afdelingen hebben hun eigen KPI’s (Key Performance Indicators) en rekenen op de heldere rapporten in GLOVIA G2 om de juiste beslissingen te nemen.
“Het eerste doel van een geïntegreerde bedrijfsoplossing is niet om personeel te besparen, maar om de groei van het bedrijf te ondersteunen. Wij kunnen vandaag stellen dat GLOVIA G2 ons heeft toegelaten om met evenveel personeel de sterke groei van Euromold aan te kunnen”, weet Van Overstraeten.
Wij trachten steeds mee te zijn met de nieuwste technologieën, zowel op het niveau van hardware als software. Een bedrijfsoplossing is dan ook een proces van constante verbetering en optimalisatie.
Eddy Van Overstraeten, Application Manager, Euromold
De toekomst
In een complexe productieomgeving met vier vestigingen, blijft de verdere optimalisatie van de bedrijfsprocessen de aandacht opeisen. In Erembodegem en Donchery staat bijvoorbeeld de implementatie van de module voor Supply Chain Planning op de agenda. Op langere termijn wordt ook gekeken naar de implementatie van een MES (Manufacturing Execution System).
“Wij hebben enorm veel bijgeleerd de laatste jaren”, aldus Van Overstraeten. “De mens heeft de natuurlijke neiging om de impact van een informaticaproject te onderschatten, zowel bij de analyse als bij de implementatie zelf. Men moet steeds voldoende aandacht schenken aan de begeleiding van de medewerkers die met het systeem zullen moeten werken en vaak met heel wat vragen zitten. Maar ook ook de testfase zelf moet voldoende aandacht krijgen alvorens men live gaat.”
Steeds nauwere samenwerking met CrescentOne
“Wij trachten steeds mee te zijn met de nieuwste technologieën, zowel op het niveau van hardware als software. Een bedrijfsoplossing is dan ook een proces van constante verbetering en optimalisatie”, aldus Eddy Van Overstraeten. Daarom hecht Euromold veel belang aan het partnership op lange termijn met Fujtisu CrescentOne. Doorheen de jaren zijn de twee bedrijven steeds intensiever met elkaar gaan samenwerken. Van Overstraeten: “De consultants van CrescentOne zijn een klankbord voor onze nieuwe ideeën tot verdere efficiëntieverbetering. Wat wij bijzonder waarderen, is dat wij op ieder moment kunnen rekenen op hun steun en advies: ze laten ons nooit in de kou staan.” Dat CrescentOne tegelijk ontwikkelaar én implementatiepartner van de oplossing is, vormt een extra troef. “Alle expertise over het product is aanwezig bij CrescentOne zelf en wanneer er een probleem is, kunnen zij zeer kort op de bal spelen”, stelt Van Overstraeten.
Ook voor de aanpak van een internationaal project als dat van Euromold, was CrescentOne ideaal geplaatst: geen lokale dealer, maar een centrale projectcoördinatie op Europees niveau. Van Overstraeten: “Het Europese hoofdkwartier van CrescentOne in Eindhoven coördineert het project, en indien nodig kunnen wij zelfs beroep doen op de ontwikkelcentra van CrescentOne in de VS en Duitsland.”